Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
Share this المقالات
X

إزاي أقدر أساعد طفلي لما يبقى عنده مغص؟

(0 reviews)

على الرغم من أن الناس قالولي إن المغص عند الأطفال اللي لسه مولودين جديد مش مؤذي  ومؤقت،  بس انا بحس بالحزن لما بلاقي طفلي نني عيني من جوه بيعيط فإيه اللي أقدر أعمله عشان أساعد طفلي وافضل  هادية؟

الاثنين, شباط/ فبراير 3rd, 2020

علامات المغص النموذجية  

لمدة كام يوم ممكن تلاقي طفلك الصغير الرائع اللي لحد دلوقتي بيدهشك  بطبيعته الهادية ونموه المنتظم بيعيط عمال على بطال طول اليوم ولكذا مرة بالليل. وإنه بقى بينفعل بسرعة أكتر  من العادي وبقى السبب اللطيف في تعاستهم. زودي على ده بقى إن التعاسة بتخلي  طفلك  يصرخ بصوت عالي  بطريقة ماتقدريش تتصوريها  في أعنف أحلامك!  ولما ده يبقى مع إرهاقك  هتلاقي  صعوبة  في التعامل مع التغيير المفاجئ  لازم طبعا تراجعي الدكتور المختص ولكن الاكيد اللي عند طفلك  هو المغص. الخبر الحلو هو إن صحة طفلك مش في خطر. تاني حاجة: الوضع ده مش هيكمل غير كام أسبوع!


إيه هو المغص؟

آلام المعدة ،  حادة  ومتكررة.  طفلك بيصرخ وحاسس إنه مش مرتاح (مش هيبطل يتلوى)  ويخرج ريح. وعلى حسب الاحصائيات حوالي  20٪ من الأطفال، سواء كانوا بيرضعوا رضاعة طبيعية  أو لبن صناعي اللي أعمارهم ما بين أسبوعين وتلات أسابيع ل أربع شهور عندهم مغص. برضه ماينفعش تخلطي بين المغص والإسهال، لأن البراز  بيكون غزير، ومتكرر في شوية حالات .

ممكن يبقى في  أسباب كتيرة للمغص: جهاز عصبي وهضمي مش ناضج، إحساس بعدم الراحة عند الأباء الطفل بيحس بيه ، والزيادة في التغذية  وإنه مش قادر يتحمل اللبن الصناعي   التغيرات المتكررة بشكل زيادة في  اللبن الصناعي .


لو  طفلك كان عنده أي حاجة الأعراض اللي فوق دي لمدة كذا يوم، حددي معاد مع أخصائي الرعاية الصحية بتاعك عشان يقدر يأكدلك إن اللي عند طفلك ده مغص.


إيه اللي أقدر أعمله في البيت!

دي شوية نصايح صغيرة تقدري تمشي عليها عشان تساعدي طفلك.


أعمل إيه:

• لو كنتي بترضعي طفلك طبيعي: ابعدي عن الأكلات الحراقة، والخضروات من عيلة الكرنب (الملفوف، والقرنبيط، والهليون، الخ)، والبقوليات ، واللي بتعتبر مصدر لانتفاخ البطن. لازم تدي  طفلك ثدي واحد في كل رضعة عشان ياخد "اللبن الكثيف" (الموجود في نهاية  الرضعة) واللي ممكن  يمنع المغص.


• لو كنتي بترضعين صناعي: قللي كمية الهوا اللي بيمصه طفلك عن طريق الحلمة لأقصى حد ، جربي استخدام الببرونة المضادة للارتجاع وجه هيقلل بلع الهوا، واتأكدي من تجشؤ طفلك (يتكرع) بشكل صحيح، وماتغيريش اللبن الصناعي من غير ما تسألي الدكتور بتاعك، واتأكدي من استخدام الكميات الصحيحة بالظبط من بودرة اللبن والمياه.


• دلكي معدة طفلك بالراحة في اتجاه عقارب الساعة وحطي إزازة مية سخنة ملفوفة في فوطةعلى بطنه (الحرارة ممتازة لتخفيف الألم)، استخدمي حامل طفلك أو حمالة الكتف  بقدر الإمكان عشان وجود طفلك في وضع  عمودي هيخفف وجعه (لاحظوا إن مفيش مغص في البلاد اللي بيشيلوا  فيها الأطفال بشكل دايم تقريبا وقت النهار)



اللي لازم تعرفيه:

المص بيهدي الألم المعوي (الوجع بتاع البطن) وطفلك هيبقى عايز يرضع في كل الأوقات. والخطورة هنا ، هو إنه هيحس بالتخمة وده طبعا ممكن يبقى السبب في—بالظبط زي ما خمنتي--ألم المعدة!

اقرأي المزيد

انضمّي إلى برنامج "أول ألف يوم من حياة طفلي"!

راحة بالك كأمّ على بعد كبسة زرّ. انضمّي الآن واحصلي على نصائح وحلول أسبوعيّة تهمّك عبر البريد الإلكتروني.‎

ابدأي معنا المشوار!

محتوى ذو صلة
تقييمات المقال

0 reviews

بحث

Still haven't found
what you are looking for?

Try our new smart question engine. We'll always have something for you.