Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
Share this المقالات
X

طفلي بيقشط، هي دي حاجة خطيرة؟

(0 reviews)

طفلي بيرجع شوية لبن بعد الرضاعة بشكل منتظم، وغالبا بيعيط. أعمل إيه؟

الاثنين, شباط/ فبراير 3rd, 2020

الموضوع

الارتجاع ده أو (القَشط)  مش بيكون  مضر في معظم الحالات. وبالتالي مفيش حاجة تقلق.  بس لازم يبقى عندك صبر وتستني لحد ما تبتدي تأكليه  الأطعمة الصلبة والتحول للوضع المستقيم  هيحل المشكلة،  بس لحد ما ده يحصل  هنديكي لمحة عامة عن شوية حاجات لما تعمليها هتبقى فعالة.


إزاي تعرفي الفرق بين القيء  والارتجاع (القشط )


في حالة الارتجاع ( القشط)، ده رفض مش مؤلم لللبن بعد الرضعة  بس بيبقى نتيجة إن الحاجات اللي موجودة في المعدة بترجع تاني للمريء ، وساعتها مابيكونش في ضرر على نمو طفلك.

  الأسباب: طفلك أكل كتير وببساطة بيتخلص من الحاجات الزيادة؛ أو أن  الجهاز الهضمي عنده لسه مش ناضج والصمام أو العضلة العاصرة عند مدخل المعدة لسه مش بتشتغل بشكل صحيح  .


أما لو كان صغيرك الحبيب  بيرجع اللبن بانتظام الصبح وبالليل، فده احتمال يبقى عنده الارتجاع   المعدي المريئي المرتبط  بالتهاب الغشاء المبطن للمعدة أو زيادة في حموضة المعدة أو ممكن يبقى نتيجة حساسية ممكنة ضد البروتينات الموجودة في لبن البقر.  النتيجة هي إن الطفل بيتوجع وده بيخلي باباه ومامته في حيرة مش عارفين المفروض يعملوا إيه . عشان كده لازم تطلبي  المشورة من الدكتور المختص من غير تأخير.


من الناحية العملية، إيه اللي ممكن أعمله؟

 

لو طفلك ارتجع (قشط) بشكل متكرر  بزيادة، هتحتاجي تعملي تدابير معينة.

 

  • من ناحية  الغذاء ،  القرار هنا هيرجع لدكتور الأطفال بتاعك ، بس لازم برضه نحط في الاعتبار إن ممكن  زيادة سمك  لبن الثدي بتاعك أو  اللبن الصناعي  بسبب المكثفات اللي على شكل حبوب الأرز اللي مفهاش جلوتين (موجود في الصيدليات) . أو تغيير  الحليب الصناعي اللي  طفلك بياخده، وده بموافقة دكتور طفلك الخاص ("مضاد للارتجاع" او "مهدئ" خاص).  لو كان طفلك أكل كمية كبيرة : لازم تقسمي وجباته  عن طريق تقليل كمية اللبن/اللبن الصناعي  في كل رضعة وزيادة رضعة  إضافية في النهار. عشان تعرفي معلومات أكتر عن الأنواع المختلفة من اللبن خليكي متابعة دليلنا!

 

  • بالنسبة لرفاهية طفلك ،  في شوية احتياطات ممكن تاخديها عشان تساعديه إنه يبقى حاسس براحة أكبر. أولاً، يمكن ده مش أحسن وقت عشان تقعدي تحدفي  طفلك  لفوق وتحت وكأنه طيارة، بس التكريع ممكن يساعده .   برضه حاولي تخليه ينام بحيث تكون راسه مرفوعة شوية (عن طريق غنك تحطي فوطة متنية تحت المرتبة على سبيل المثال). ماتنسيش برضه إنه لو كانت  الحفاضة  ضيقة  جدا،  فده ممكن يعمل ضغط على البطن.



لو مفيش أي حاجة من الحاجات دي نفعت وطفلك لسه بيرجع ويعيط باستمرار ، في أدوية موجودة عشان تساعد إنها تقلل من إحساسهم بالوجع.  ارجعي لدكتور الأطفال بتاعك عشان تاخدي منه المشورة.

اقرأي المزيد

انضمّي إلى برنامج "أول ألف يوم من حياة طفلي"!

راحة بالك كأمّ على بعد كبسة زرّ. انضمّي الآن واحصلي على نصائح وحلول أسبوعيّة تهمّك عبر البريد الإلكتروني.‎

ابدأي معنا المشوار!

محتوى ذو صلة
تقييمات المقال

0 reviews

بحث

Still haven't found
what you are looking for?

Try our new smart question engine. We'll always have something for you.