Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
 

Share this المقالات
X

الأسبوع السادس والعشرون من الحمل

(0 reviews)

راسه بقى قطرها ٧ سم ووزنه حوالي ٩٠٠ جرام. جسمه بقى مليان بسبب تراكم الدهون تحت الجلد كمخزون احتياطي لما بعد الولادة. الشعر والضوافر في طريقهم للنمو الكامل.

الأربعاء, كانون الثاني/ يناير 29th, 2020

نمو الجنين

راسه بقى قطرها ٧ سم ووزنه حوالي ٩٠٠ جرام. جسمه بقى مليان بسبب تراكم الدهون تحت الجلد كمخزون احتياطي لما بعد الولادة. الشعر والضوافر في طريقهم للنمو الكامل. تحت اللثة بقت موجودة أسنانه المستقبلية متغطية بطبقة من المينا. دلوقتي، ممكن يمسك الحبل السُري ويسحبه لقدام ولورا كأنه بيلعب.

جسمك

كل ما بتزيد البطن في الحجم، كل ما النوم بيبقى أصعب. ما ينفعش تنامي على وشك، وما ينفعش تنامي على ضهرك لأن الرحم ممكن يضغط على الوريد الكبير في ضهرك ويوقّف تدفق الدم. أفضل وضع للنوم هو النوم على الجانبين مع إنك تحطي مخدة بين رجليكيعلشان تستريحي أكتر.

نظام أكلك

لو بتعاني من ارتجاع المريء وحرقان المعدة خصوصًا بالليل، خلي وجبة العشا خفيفة. لو وجبة الخفيفة بتخليكي لسه حاسة بالجوع، يبقى كُلي وجبة خفيفة بعد العشا وقبل النوم على طول..حاجات زي الفاكهة والزبادي اللي بتساعد على الهضم عكس الدهون والنشويات بالليل اللي بتصعبّه.

نصايحنا

كل ما المساحة بتضيق عليه جوا بطنك، كل ما حركات طفلك بتبقى أقل. ما تقلقيش إلا لو حسيتي إنه بقاله فترة طويلة مش بيتحرك زي الأول...ساعتها، روحي للدكتور واتأكدي إنه تمام وإن شاء الله يبقى تمام جدًا إنما كسلان شوية بس.

اقرأي المزيد

اختاري أسبوعاً محدداً

انضمّي إلى برنامج "أول ألف يوم من حياة طفلي"!

راحة بالك كأمّ على بعد كبسة زرّ. انضمّي الآن واحصلي على نصائح وحلول أسبوعيّة تهمّك عبر البريد الإلكتروني.‎

ابدأي معنا المشوار!

محتوى ذو صلة
تقييمات المقال

0 reviews

بحث

Still haven't found
what you are looking for?

Try our new smart question engine. We'll always have something for you.